Uppladdning inför #socmedskola

Jag sitter och laddar upp inför dagens konferens – Social Medier i skolan, anordnad av Gothia Fortbildning. Fyra föreläsare ska tala om hur vi kan motverka kränkningar på nätet. Jag kommer att blogga och twittra om vad som sägs och mina reflektioner om det, särskilt med ett föräldraperspektiv.

 På väg hit satt jag på tunnelbanan och sneglade på Metrotidningen hos grannen mittemot. Stor rubrik: ”Pappa slog ner 8-åring på skolgården”. Två elever hade slagits med varandra och när föräldrarna hämtar sitt barn gav de sig båda på det andra barnet, både med hot och fysiskt våld.

 Exemplet matchar ju inte exakt med dagens ämne, men det senaste jag förstått är att kränkningar på nätet är en förlängning av det som händer mellan elever i skolan och på fritids. Och för all del överallt där man möts – på fotbollsplanen i kvarteret eller i stallet efter skolan.

 För mig blir det så uppenbart att kränkningar och mobbning är ett samhällsproblem som skolan aldrig kan vara ensam om att ansvara för eller ställa till rätta. Hur ska man kunna det när det är så allmänt utbrett bland oss alla, och inte bara bland barn och ungdomar? Men visst har skolan ett delansvar, och jag ser fram emot att höra och lära mig mer om detta idag. Inte minst hur skolan kan samarbeta med föräldrar för att förebygga och hantera situationer som dyker upp.  Värdegrundsarbete är det område jag ser som viktigast när det handlar om samverkan mellan pedagoger och föräldrar.

1 tanke på “Uppladdning inför #socmedskola

  1. Huvudet på spiken – jag kan inte förvänta mig att någon annan löser detta ”problem”, utan JAG behöver ta mitt ansvar och göra det jag kan för att vara en förebild och agera på ett föredömligt sätt. De gånger jag själv trillar dit, kan jag agera föredömligt i hur jag hanterar det, om jag behöver be om ursäkt och visa att jag lärt mig nytt. För tillfälliga nederlag kan vi alla lida av nu och då – men förmågan att rätta till och gå vidare, klokare än innan, är oerhört viktig!
    Du är en god förebild Lisa – inte minst det tankespjärn du ger när du vänder på perspektiv så himla upplysande!
    /Helena, initiativtagare #skolvåren

Lämna en kommentar