Mitt kompensatoriska uppdrag

För ett tag sedan, i en diskussion på Facebook som handlade om läxor, skrev jag ungefär så här: Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag och det har jag också. Ibland tänker jag högt och just detta hade jag tidigare inte tänkt. Nu har det legat och grott ett tag och jag tycker att det är ett synsätt jag fortfarande kan stå för.

Skolans kompensatoriska uppdrag står jag till 100% bakom. Det ska inte spela någon roll vilken bakgrund eller förutsättningar elverna har – skolan ska backa upp så att de ska kunna utvecklas och nå målen som skolan satt upp.

Mitt kompensatoriska uppdrag ser ungefär likadant ut. Det ska inte spela någon roll vilken skola eller vilka lärare mina barn har – jag behöver backa upp dem med extra resurser för att de ska kunna utvecklas till det bästa. Skillnaden är att jag själv sätter upp ”målen” genom att försöka förstå vad som är bäst för mina barn i ett större perspektiv, utifrån vilka de är som personer och vad jag ser att de mår bra av.

PianoVad jag väljer att kompensera med skiftar från tid till annan. T ex märker jag att mina barn då och då har större behov av att vara nära och ha lugnt omkring sig och då försöker jag vara hemma mer eller ordna så att någon annan nära vuxen kan vara det. Just nu fick jag meddelande om att min sons skola har svårt att få till det med gymnastiken på ett bra och kontinuerligt sätt och tills det är löst försöker jag få till det så att han rör sig mer på fritiden. Jag tror också att mina barn mår bättre och utvecklas mer under hela livet om de till större del kan få uppleva och uttrycka sig med musik och konst. Jag har sällan sett att förskolan och skolan prioriterar detta, och då försöker jag föra in det mer på deras fritid.

Visst skulle jag önska att skolan inkluderade allt det jag anser är viktigt i sin verksamhet, precis som att skolan önskar att alla elever hade den mest gynnsamma utgångspunkten med sig in i skolarbetet. Nu är det inte så och det är lång väg dit eftersom det rör hela vår samhällsstruktur. Tills dess får vi helt enkelt kompensera varandra så gott vi kan.

Vi har olika förmågor när det handlar om att ge barn och unga förutsättningar för växande. Jag tror att vi måste stötta varandra i våra kompensatoriska uppdrag, och det är väl i den känslan mina stådpunkter om läxor växt fram. Om skolans arbete sväller utanför ramen av skoltiden försvåras mitt kompensatoriska uppdrag rejält. Det blir varken tid för gemensamt varande eller alternativa aktiviteter. Jag vill inte att mina barn ska ha läxor i traditionell mening. Om skolan ger mina barn uppgifter/uppdrag att utföra hemma på deras fritid, så vill jag att de ska stödja mitt uppdrag. Det betyder att de måste vara individuellt utformade i dialog med mig och mitt barn. På samma sätt vill jag stödja skolans uppdrag så gott jag kan. Om hur vi bäst kan stödja varandras uppdrag vill jag gärna mötas och tala om!

5 thoughts on “Mitt kompensatoriska uppdrag

    • Tack Frida! Det är den bästa feedback jag kan få – att inspirera och sätta igång tankar. Och bloggar är ett bra forum för att mötas i frågan om hur vi stödjer varandras uppdrag, eller hur?

      Även i vår skola blir vi uppmanade att läsa hemma med barnen lite varje dag. Det har inte varit så lätt att få till hos oss, då lusten och orken inte alltid infunnit sig. Jag har försökt att motivera på olika sätt och hitta på roliga former för att uppmuntra, men jag har faktiskt inte lyckats särskilt bra ska jag erkänna. Från skolan behöver jag få tips om hur jag ska motivera och locka till läsning hemma – för att undvika ”tjat-träsket” som snarare leder till en negativ spiral. Har du något tips till mig?

      • Absolut! Bloggar och sociala medier gör så många möten möjliga.

        Mitt bästa tips är att hitta böcker som fängslar barnet. Om det är en lite för svår bok kan man läsa högt för sitt barn och låta barnet läsa ett litet stycke då och då. Har ni läst böckerna om Jakten på Jack?

        En del barn går att motivera med belöning. Beror ju på vad man tycker om det.

        Förstår att det inte är lätt alla gånger, min son har inte läsläxor än och när jag försöker motivera honom är det rätt svårt. Han vill bara lyssna. Och det kan jag förstå. 🙂

        I slutändan vill vi att varje unge ska få uppleva den sanna läsglädjen!

Kommentera

