Mjukast Vinner – den förlösande självkritiken

För flera år sedan hade jag och min man en slags intern ”tävling” som vi kallade Mjukast Vinner. Det handlade om att vi, utifrån de bästa intentioner om vårt gemensamma liv, faktiskt råkat bygga var sin mental borg varifrån vi värnat den just egna, och kämpat mot varandra utifrån den felaktiga idén om att den som är starkast vinner. (Det uppenbart felaktiga är ju att om relationen är detsamma som samspelet och det finns en förlorare, så finns det ingen vinnande relation!) Istället ville vi träna oss i att leva självkritiskt och reflektera över den egna personen samt att var ödmjuk inför det faktum att man faktiskt har en och annan svaghet. Det vi vann – för i den här tävlingen finns det alltid minst två vinnare – var två personer som lärde sig väldigt mycket om sig själva och som med öppna sinnen kunde göra förbättringar i den gemensamma situationen.

Anledningen till att jag kom att tänka på Mjukast Vinner idag, var att jag lyssnade på Micke Gunnarssons blogginlägg Världens bästa föräldramöte och så skriv fint! där han berättar om hur läraren under mötet öppet diskuterar och reflekterar över skolans ibland misslyckade försök att uppnå det man egentligen vill med eleverna. Just det faktum att hon är självkritisk till sitt eget sätt att arbeta gör att även föräldrarna börjar öppna upp och diskutera sådant man vanligtvis inte talar om. Även här är alla vinnare. Läraren vinner förtroende – ett förtroende hon är så beroende av för att kunna bygga goda relationer med både föräldrar och elever. Alla vinner då man istället för att vara inställd på försvar öppnar öronen och börjar lyssnar på sig själv och andra. Det är ett gott utgångsläge för att utveckla både människor och verksamheter.

Ett självkritiskt och ödmjukt förhållningssätt är avväpnande och förlösande. Mjukast Vinner gör alla till vinnare istället för alla till förlorare. I skolans värld kan det med fördel användas av alla: t ex skolledare, pedagoger och föräldrar. Mjukast Vinner.

2 thoughts on “Mjukast Vinner – den förlösande självkritiken

  1. Kanske tom så att Mjukast gör ALLA till vinnare. 🙂
    Håller med dig – och försöker tänka på det, framför allt när jag vet att jag är inne på områden där någon kanske känner sig hotad av mitt stora intresse för tex skolutveckling, för att ta ett exempel. Viktigt att inse att JAG inte sitter inne med rätta svaret, likväl som den jag samspråkar med inte heller besitter det. För jag tror det sällan finns ETT rätt svar – snarast handlar det om dialog och förmåga att förstå den andre parten.
    Ska fundera mer på det här min vän!

Kommentera

