Jag vill inte hålla käften

På skolaochsamhälle.se läser jag ett inlägg som heter Håll käften! och som är skrivet av Max Wallinder Han är arg över en artikel om skolan och bemöter den bra på många sätt. Men när han sedan ber alla andra än människor som arbetar i skolan att hålla käften, och inte yttra sig om skolan, då håller jag förstås inte med.

Jag vill inte alls hålla käften. Jag vill berätta om hur jag ser och uppfattar skolan från mitt perspektiv. Hur jag uppfattar att mina barn upplever sin vardag där. Jag vill också höra och läsa om hur andra uppfattar skolan, både andra föräldrar, lärare, fritidspedagoger, skolledare, elever, politiker och precis alla andra grupper i samhället – ja till och med journalister. Däremot har jag inget behov av att stå oemotsagd och ämnar heller inte låta bli att säga emot när det känns så. Självklart har alla rätt att yttra sig och debattera från sitt perspektiv när det handlar om något så centralt i vårt gemensamma som skolan.

Jag vill inte hålla käften. Men det jag däremot vill är att tonen i debatten blir mer värdig och konstruktiv än vad den är på många håll. Att attityden är mer berättande och undersökande än vad den är påstående och anklagande. Och det gäller alla parter. Människor som arbetar inom skolan har mycket att berätta för oss som har andra perspektiv. All respekt för det! Men be oss inte hålla käften.

Kommentera

