Att ta avstamp i det positiva

I kväll har jag träffat många föräldrar. En del av dem var nya på skolan. Flera av dessa hade äldre elever och hade alltså bytt skola. Jag hörde mig själv fråga: Vad var det ni var missnöjda med? Varför ville ni komma därifrån?

Chris Waits (CC BY 2.0)

En förändringsprocess har en naturlig start i en frustration över en otillfredsställande situation. Att vara negativ kring sin tillvaro är i detta fall självklart och nödvändigt, precis som att vända blicken och söka de bättre alternativen är nödvändigt för att processen ska fortsätta. Problemet som jag upplever när vi talar om våra negativa erfarenheter är att vi i samtalet ofta stannar där. Vi pratar och pratar om det som var dåligt och kommer aldrig vidare.

Jag skulle istället vilja fråga: Vad hoppas du ska bli bra på den här skolan? Vad har du för förväntningar? Vad var bra med er förra skola, som du skulle vilja se även här? Hur skulle vi kunna se till att komma närmare den skola vi gärna vill se? Vad kan du göra? Vad kan jag göra?

Att ta avstamp i det positiva. Att utgå från vad i situationen som är bra, bekräfta detta och se till att det goda blir kvar, för att sedan måla upp bilden av hur helheten skulle kunna vara ännu bättre, det vill jag bli bättre på. Därefter börja gå den väg som utkristalliseras ur vårt samtal.

Kommentera

