Hur är man en bra förälder i skolan?

Jag hade en idé att göra en liten minifilm baserat på denna fråga och låta den gå på repeat på en skärm under skolans kommande fest, för alla föräldrar att ta del av. Hade tänkt att låta elever, pedagoger, föräldrar, administratörer, bambatanten*, rektorn, sjuksköterskan mfl besvara frågan, eftersom jag misstänker att alla har sitt perspektiv på hur man är en bra förälder i skolan. Nå, det är inte alla ambitiösa idéer som möter verklighetens ljus och prioriteringen blev nu en annan.

Frågan kvarstår dock: Hur är man en bra förälder i skolan? Om man som förälder vill göra det man kan, i det lilla eller stora, för att stötta sitt barn i skolan, vad gör man då? Hur gör man det? Och hur ska man vara?

Själv tycker jag att det inte är helt lätt att veta. Vissa basala nyttigheter är självklara, som att ansvara för kringliggande markservice med kroppslig och andlig stöttning. Men sedan då? När det kommer till relationer med lärare och fritidspedagoger, med skolans ledning, med andra föräldrar? Ofta dyker ordet lagom upp i mig. Är jag lagom? Är jag för lite engagerad? Är jag för mycket engagerad? Lägger jag mig i? Skriver jag för få eller för många mejl? Kan man ge för mycket positiv feedback? Blir jag för mycket krävande nu? Hejar jag för lite eller för mycket på andra elever och föräldrar? Upplevs jag som märklig som säger något till en elev jag egentligen inte känner (”Ööh..Vem är du?”).

Ja, ni fattar. Jag går omkring och känner in och försöker vara en ”bra” förälder och vuxen i skolan. Jag gillar när jag läser forskning kring dessa frågor och kan motivera mitt handlande. Känner mig säker då. Men i övrig är jag faktiskt ganska osäker. Jag vill gärna veta hur ni andra tycker att man är en bra förälder i skolan och jag hoppas att ni vill skriva här om det. Jag är inte så säker på att jag alltid tycker som ni, men det vore skönt om dessa tankar och tyckande kommer upp på bordet. Då kan vi se och jämföra och diskutera, och vem vet – kanske komma fram till något riktigt bra.

 

*Bambatant, för er som inte vet, är personalen som arbetar i skolköket. Hos oss är bambatanten en man.

7 thoughts on “Hur är man en bra förälder i skolan?

  1. Oh vilken härlig idé med din minifilm! Hakar gärna på den. 🙂

    Jag tänker oxå på detta nämligen, och är kanske ofta ”lite för mycket”. eller, jag tror i alla fall att jag kanske kan uppfattas så, framför allt sedan jag blev ordförande i föräldraföreningen på Videdal/Risebergaskolorna i Malmö (www.videdal.nu). Men, å andra sidan, jag gör det av god vilja och jag hoppas ju att jag med mitt engagemang kan tutta fjutt på lite fler föräldrar som då kan få en kick i häcken att själva engagera sig en gnutta till.

    Hoppas du får många bra tankar kring frågan, för det är en mycket viktig fråga. Likväl som frågan ”Hur kan föräldrar och skola samverka på bästa sätt för att gangna barnen?”.

  2. Toppen!
    Instämmer med er. Det är svårt och alla tycker ju inte lika som sagt och tur är väl det. Hur skall skolan kunna utvecklas om alla tycker lika eller låtsas det. Många säger ju ingenting nån gång I SKOLAN till Skolan, men bakom knuten sägs det en hel del.
    Jag tycker inte att man kan engagera sig för mycket. De säger ju jämt att de vill ha kontakt/samarbete med föräldrarna och om man nu är för mycket så kanske det väger upp de som ”är” för lite. Kan man verkligen säga så? Alla är individer, både barn, föräldrar, skolpersonal o s v. Alla föräldrar orkar, kan, vill inte o alla är inte friska ….
    Som ofta sägs och bör upprepas.
    Ingen kan allt, men alla kan nåt.

    Tyvärr orkar jag inte skriva mer nu, men skolan är ett ämne som jag älskar att diskutera fast mina barn går i 1:an resp 3:an i Gymnasiet och för den förälder vars barn fyllt 18 så får man inte längre någon information alls, enligt lagen har jag förstått. Känns lite märkligt faktiskt.
    Tack för mig

      • Tack för din kommentar, och för noteringen om klockan : )
        Jag håller med om att alla engagerar sig efter förmåga. Vissa saker kan och behöver delas, medan andra saker inte lika lätt delegeras till någon annan.
        Angående gymnasiet: förhoppningsvis har man hunnit bygga upp en relation till sitt barn så att man kan föra en tillräcklig dialog om skolan med sitt ”barn” – eller vad säger du? Jag är inte där än på länge!

  3. En 18-årig son vill sköta sig själv. Ser honom när han är hungrig, behöver duscha eller dyl. Han har även körkort, men så klart. Om det är något viktigt så får vi veta. Särskilt pappa/min man alltså.

  4. för min del tänker jag aldrig tillåta att skolan utesluter världen utanför och det beror på att jag vill att världen ska vara en del av skolan och skolan ska vara en del av världen. Konkret innebär det att jag som förälder kommer sträva efter att göra skolan till ”min” skola dvs lära känna lärare, elever och andra föräldrar så gott det går, delta i aktiviteter, initiera aktivteter i och kring skolan. Bland annat har jag sagt att jag kan ställa upp med material till deras snickeriprojekt på fritids. Oj, tack! var reaktionen. Hmmm, tänkte jag. Är det så sällsynt att föräldrar försöker dra ett liiiitet strå till den väldigt viktiga skolastacken? DÅ är vi på fel väg menar jag. Skolan ska vara en plats där möten sker mellan barn som är på väg att växa upp, samhället (i form av skolan) och vuxenvärlden (föräldrar och personal).

    • Skolan (läs förskola/skola/fritids) är dålig på att bjuda in och be om hjälp, likväl som föräldrar/”samhället utanför” är lika dålig på att erbjuda hjälp, tror jag. Hur bidde det så kan man ju fundera över, men desto viktigare är ju att förändra beteendet så att det blir EN värld, och inte två skilda!
      Jag försöker ”bjuda upp till dans” på skola/fritids som mina barn går på genom att erbjuda mina tjänster osv, men det är ganska knapert med ”Ja tack, vad roligt, tar gärna emot din hjälp”. Det händer, men lite för sällan och för lite känner jag. Men jag ger mig inte! Tänker fortsätta erbjuda!

Kommentera

