Vad säger skollagen om föräldrar?

När mitt äldsta barn började skolan och jag själv blev alltmer intresserad av skolfrågor, blev jag ganska förvirrad över vad jag som förälder kan förvänta mig av skolan på olika områden och jag kände också en osäkerhet kring vad skolan förväntade sig att jag skulle göra. Eller låta bli att göra för den delen. Det skulle varit skönt att få en stolpig broschyr i handen med punkter som talade om mina rättigheter och mina skyldigheter. Utan krusiduller. Jag har nu, efter onödigt lång tid, tagit en titt i skollagen och försökt bena upp detta för mig själv. Här kommer en stolpig lista (utformningen är min egen):

Föräldrars och vårdnadshavares rättigheter i grundskolan:

Rätt att få information

  • om elevens utveckling
  • om eleven inte befinner sig i skolan (undantag finns i särskilda fall)
  • om förslag till beslut, inom frågor i verksamheten som har betydelse för barn och vårdnadshavare, innan besluten är tagna
  • om vad som gäller angående samråd och rätten till inflytande i skolan
  • om vilka ”bestämmelser” som gäller inom utbildningen
  • om eleven av någon anledning fått en skriftlig varning
  • om eleven av någon anledning tillfälligt flyttats från sin vanliga undervisningsgrupp till någon annan
  • om eleven av någon anledning tillfälligt ska flyttas från sin vanliga skola till en annan

Rätt att få tillfälle att komma med synpunkter

  • vid vissa rättelser av utskrivna betyg, t ex då någon gjort ett skrivfel i betyget
  • innan beslut om avstängning från skolan
  • innan beslut i frågor i skolans verksamhet som har betydelse för elever och vårdnadshavare

Rätt att få samråda, vara delaktig och ha inflytande

  • när man utformar ett åtgärdsprogram för en elev som behöver stöd
  • vid utredningar vid olämpligt beteende och förstörelse orsakad av eleven
  • vid planering, uppföljning och utveckling av utbildningen
  • i frågor i skolans verksamhet som har betydelse för elever och vårdnadshavare
  • genom att vara representerade i lokala skolstyrelser om de finns
  • genom att vara i delaktig i skolans olika forum för samråd

Föräldrars och vårdnadshavares skyldigheter i grundskolan:

Skyldighet att se till att eleven fullgör sin skolplikt

  • genom att se till att eleven är närvarande i skolan
  • genom att se till att eleven deltar i undervisningen

Skyldighet att minst en gång varje termin ha ett utvecklingssamtal med eleven och läraren

  • om hur elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas

///

Många frågor reser sig när man läser lagtexter och texternas utformning ger utrymme för tolkning. Vad är det för skillnad på att samråda och att delta? Innebär rätt att yttra sig även rätt att ha inflytande? Och vilka frågor är av betydelse för elever och vårdnadshavare? Begrepp blir viktiga vid varje tolkningstillfälle. Men jag gillar ändå att läsa detta som det är skrivet i Skollagen, torrt och komplicerat. Det ger mig ett stöd att luta mig mot i fortsatta diskussioner.

En annan reflektion jag gör är att listan över föräldrars rättigheter blir mycket längre än listan över deras skyldigheter. Vad beror det på? Min första reaktion är att det är obalanserat och att man som vuxen människa mår bättre av att ha balans mellan rättigheter och skyldigheter. Men kanske finns det orsaker och poänger jag inte känner till och förstår i dag. Det finns ju också andra texter att utgå ifrån, t ex förordningar. Och så Läroplanen förstås. Mer om dessa vid ett annat tillfälle.

4 thoughts on “Vad säger skollagen om föräldrar?

  1. Jättebra skrivet! Har du någon sidan eller paragraf, text eller något som styrker vart du hämtat dina punkter ifrån. Jag ska på skolmöte med kommun och skola snart och behöver just det du skriver om men vill kunna hänvisa till lagtexter så det ger mer tyngd.

  2. Hej. Tack för bra stolpar. Har du hittat något om vilka personer i skolan det är viktigt att hem och skola har direkt kommunikation med? Rektorn på vår dotters (15 år) skola ger oss ej tillåtelse till att ha direkt kommunikation med mentorerna (även ansvariga för åtgärdsprogramet mer än på föräldramöten, utveckllngssamtal samt skolmaten var 6:e vecka. Dagliga kommunikationen ska ske till och från stödresursen (ej ansvarig lärare) och rektor för sk rektorsfrågor. Detta har inte dotterns bästa i centrum då det blir knepigt för henne att hon får kommunicera med sina mentorer och de med henne men inte sina föräldrar. Letar material och formulerinhar som stödjer anmälan till huvudman och en kränkningsanmälan av dottern. Har du tips tar jag tacksamt emot.

Kommentera

